Σάββατο, 2 Απριλίου 2011

Το γράμμα ενός Φινλανδού μαθητή προς ένα φίλο του ΄Ελληνα...

«Αγαπητέ Σωκράτη, μαθαίνω αρχαία ελληνικά και επειδή χθες διαβάζαμε μια επιστολή του Επίκουρου προς το φίλο μου Μένοικο, μου άρεσε η προσφώνηση της επιστολής του και προσπάθησα να τη μιμηθώ.
Λοιπόν, όπως μου γράφεις, άκουσες ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία βγήκαμε πρώτοι στον κόσμο στην Παιδεία, ενώ εσείς δεν τα πήγατε και τόσο καλά και θέλεις να μάθεις το γιατί. Θα προσπαθήσω, όσο γίνεται απλά, να σου περιγράψω το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πως περνάω μια ολόκληρη μέρα.
Το σύστημά μας
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να σου πω ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία, από την 1η μέχρι και την 9η τάξη πηγαίνουμε στο ίδιο ενιαίο ολοήμερο σχολείο. Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα στην ηλικία των 6-7 ετών σε μια προκαταρκτική τάξη, μόλις συμπληρώσουμε τα 7 αρχίζει το σχολείο.
Από την 1η μέχρι την 6η τάξη το σχολείο λέγεται «Alaaste» και από την 7η μέχρι την 9η τάξη «Yia-ste».
Μετά, όσοι θέλουν μπορούν να πάνε στο «Lyseo» ή στο επαγγελματικό σχολείο. Όσοι τελειώνουν το Λύκειο μπορούν να συνεχίσουν, με εξετάσεις φυσικά στα 20 πανεπιστήμια που έχουμε, ακολουθώντας ακαδημαϊκές σπουδές.
Αυτοί που θα τελειώσουν το επαγγελματικό σχολείο θα συνεχίσουν στις 29 πολυτεχνικές σχολές μας, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην αγορά εργασίας. Εκεί μπορούν να γίνουν από φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμοι μέχρι και μηχανικοί.

Επιλέγουμε μαθήματα
Εγώ προετοιμάζομαι του χρόνου να πάω στο Lyseo – Λύκειο. Εκεί η σχολική περίοδος χωρίζεται σε 5 περιόδους και η κάθε μια διαρκεί 6 εβδομάδες και τελειώνει με μια εβδομάδα εξετάσεων, όπου χορηγούνται και πιστοποιητικά επιδόσεων.
Σε κάθε περίοδο οι μαθητές έχουν το δικαίωμα, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, να κάνουν τη δική τους επιλογή και να δημιουργήσουν το δικό τους πρόγραμμα μαθημάτων. Υπάρχουν κάποια μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, όμως η χρονική κατανομή είναι δουλειά του μαθητή.
Για να το καταλάβεις, αυτό που θα πρέπει να σου πω είναι ότι παρότι είσαι π.χ. στη δεύτερη τάξη, μπορείς, αν θέλεις, να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα της πρώτης ή και της τρίτης τάξης. Η επιλογή είναι δική σου υπόθεση και εξαρτάται από τη διάθεση, την όρεξη και τις προθέσεις σου. Αν σε κάποιο μάθημα δεν περάσεις τις εξετάσεις μπορείς να το επαναλάβεις κάποια στιγμή της χρονιάς που θα νιώθεις έτοιμος. Για τις γλώσσες και τα μαθηματικά υπάρχουν τα λεγόμενα «βραχύχρονα» και τα «μακρόχρονα» εντατικά τμήματα.

Είμαστε όλοι ίσοι
Δεν έχουμε καθόλου ιδιωτικά σχολεία, ούτε ειδικά ή ελίτ σχολεία υπεροχής. Στο ίδιο σχολείο μ’ εμένα πηγαίνει και η κόρη του πρωθυπουργού μας, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού μας, και πολλά άλλα παιδιά με αναπηρίες, καθώς και τα παιδιά μεταναστών.
Εμείς, όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας, «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα παιδί, διότι κοινωνικοί αποκλεισμοί, διακρίσεις και γκετοποιήσεις δεν έχουν θέση στη μάθηση. Θεωρούμε ότι ενσωμάτωση, κοινωνικοποίηση και μάθηση πάνε μαζί».
Σε όλα τα σχολεία μας τα πρότυπα είναι οι καλύτεροι, αλλά όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, μη νομίσεις ότι όσοι δεν είναι πρώτοι υποφέρουν και νιώθουν μειονεκτικά. Το αντίθετο μάλιστα, οι καλύτεροι παρακινούν τους υπόλοιπους προς τα πάνω και ο καθένας, με τη βοήθεια φυσικά των δασκάλων μας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό του, αντί να απογοητευτεί και να πέσει στην αδράνεια.
Μετά το βασικό μάθημα, οι πιο αδύναμοι έχουν ενισχυτική διδασκαλία και ψυχολογική στήριξη, γι’ αυτό και οι πρώτοι μαθητές κάθε τόσο εναλλάσσονται.
Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους και παράλληλα διατηρούμε την κοινωνική συνοχή μας, σαν μαθητές αλλά και σαν κοινωνία, νομίζω.
Η παιδεία είναι εντελώς δωρεάν μέχρι και την αποφοίτηση από το Πανεπιστήμιο ή το Πολυτεχνείο. Πρόσφατα ήρθαν στο σχολείο μας δάσκαλοι από άλλες χώρες για να μελετήσουν το σύστημά μας και μας είπαν πως έμειναν έκπληκτοι, γιατί δεν είδαν κανένα γκράφιτι στο σχολείο μας. Λένε μάλιστα πως στα σχολεία μας στη Φινλανδία η σχολική βία είναι ανύπαρκτη, σε βαθμό… ανησυχητικό.
Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι τόσο κακό, ίσως όμως αυτό να εξηγεί γιατί είμαστε σε διακοπές στη Ρόδο, «ξεσαλώνουμε» λίγο, όπως είδα το καλοκαίρι, και «τα τσούζουμε» ακόμη περισσότερο.
Το ότι είμαστε στο ίδιο σχολείο παιδιά από τόσο διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, νομίζω πως μας βοηθάει στο να μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε ο ένας τον άλλον ανεξάρτητα από το πόσα λεφτά έχει ο μπαμπάς, ανεξάρτητα από τις πνευματικές και σωματικές αναπηρίες ή από το τι χρώμα έχει η επιδερμίδα μας.

Αγαπάμε ό,τι κάνουμε
Αυτό μας βοηθάει πολύ και στην επιλογή του επαγγέλματος. Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, «οι περισσότεροι δεκάχρονοι συμμαθητές μου πιστεύουν ότι το καλύτερο επάγγελμα, είναι αυτό που τους αρέσει, που το κάνουν με το κέφι και όρεξη, όπου μπορούν να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους και να έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές όπου τους αρέσει. Το πόσα λεφτά θα βγάζουν είναι σημαντικό αλλά όχι το σημαντικότερο κίνητρο».
Αυτό μπορεί να εξηγεί και το ότι, αν ακούσεις, η Φινλανδία είναι η χώρα με το χαμηλότερο δείκτη διαφθοράς στον κόσμο. Οι δάσκαλοί μας παίρνουν πολύ λιγότερα λεφτά από τους Γερμανούς και τους Γάλλους, δεν έχουν το καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά όμως αυτό δεν τους εμποδίζει να αγαπούν αυτό που κάνουν. Νομίζω πως η κακή παιδεία και διαφθορά πάνε χέρι- χέρι.
Εδώ θα πρέπει να σου πω ότι το αγαπημένο σύνθημα του διευθυντή μας Βαατάινεν είναι: «Προτιμάω έναν ευτυχισμένο οδοκαθαριστή από έναν νευρωτικό ακαδημαϊκό»
Τον αγαπάμε πολύ γιατί δεν κάνει καμία διάκριση και είναι προστατευτικός και φιλικός σε όλους. Συνεχώς μας μιλάει για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη σας που έλεγαν πως: «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».

Μια ημέρα μου
Τώρα θα σου περιγράψω πως περνάω την ημέρα μου. Στις 8 αρχίζει το σχολείο μέσα στην τάξη και χωρίς συγκεντρώσεις στο προαύλιο, όπου μέσω ηχείων ακούμε μια εισαγωγική ομιλία αν πρόκειται για κάποια επέτειο, αλλά συνήθως ακούμε μόνο λίγη μουσική για περισυλλογή και ψυχολογική προετοιμασία για το μάθημα. Κάθε μαθητής κάθεται σε ένα θρανίο – τραπεζάκι, που δεν είναι πάντα το ίδιο, επειδή σε εμάς δεν αλλάζουν αίθουσα οι δάσκαλοι αλλά οι μαθητές.
Κάθε δάσκαλος έχει τη δική του αίθουσα και νομίζω πως είναι σωστό, διότι εκεί μέσα έχει τα προσωπικά του αντικείμενα, βιβλία και ό,τι άλλο χρειάζεται για το μάθημά του. Κάθε τάξη έχει επιδιασκόπιο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο και έναν Η/Υ συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο.
Ο δάσκαλος υποδέχεται τα παιδιά στην τάξη του σαν οικοδεσπότης. Όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει ακουστικά και μάλιστα ο καθηγητής μου των λατινικών έχει στην τάξη του και έναν οικιακό κινηματογράφο.
Για τις γλώσσες έχουμε ένα εργαστήριο γλωσσών, για τη βιολογία ένα ειδικό εργαστήριο κ.λπ.
Στον δάσκαλο μιλάμε πάντοτε στον ενικό και αν έχουμε κάποιο πρόβλημα φωνάζουμε «hei ope» που σημαίνει «ε δάσκαλε» και έρχεται ο δάσκαλος να μας βοηθήσει.
Αν κάποιος δεν ξέρει κάτι ή δεν έχει λύσει κάποιο πρόβλημα, δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του. Ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Αν κάποιος μαθητής ήταν άρρωστος ή πήγε μερικές ημέρες με τους γονείς του διακοπές, ο δάσκαλος υποχρεούται να του αναπληρώσει τις ώρες με ενισχυτική διδασκαλία.
Παρότι θεωρούμε ότι ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος, υπάρχουν κάπου - κάπου μικρά τεστ αλλά περισσότερο για κίνητρο υποκίνησης. Κάθε μάθημα κρατάει 45 λεπτά και ακολουθεί ένα διάλειμμα ενός τετάρτου.
Στις 11.45 και για μισή ώρα υπάρχει φαγητό, στο εστιατόριο φυσικά και όχι μέσα στις τάξεις. Δευτέρα και Παρασκευή το σχολείο τελειώνει στις 14.00, εκτός κι αν κάποιος θέλει να κάνει κάτι δημιουργικό μέσα στο σχολείο, όπως π.χ. σπορ ή κάτι άλλο. Τις άλλες ημέρες το σχολείο τελειώνει στις 16.00.
Στο Λύκειο, όπως σου έγραψα, μετά από 5 εβδομάδες σχολείο, υπάρχει μια εβδομάδα εξετάσεων σε έξι μαθήματα. Αν κάποιος δεν επέλεξε κάποιο μάθημα, την ημέρα εκείνη είναι ελεύθερος. Για τα τεστ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος. Όποιος τελειώσει πάει στο σπίτι του. Οι καθηγητές, συνήθως δεν επιτηρούν καθόλου αλλά κανείς μας δεν διανοείται να μιλήσει ή να αντιγράψει γιατί θεωρείται μεγάλη ντροπή. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τη βαθμολογία μπορεί να ζητήσει να μη ληφθεί υπόψη και να την επαναλάβει μετά από μερικές εβδομάδες. Μετά την εβδομάδα των τεστ παίρνουμε τα πιστοποιητικά επιδόσεων.
Το τι κάναμε σε όλη τη διάρκεια των 5 εβδομάδων δεν είναι και τόσο σημαντικό. Μετά το σχολείο πηγαίνω στο σπίτι, συνήθως χωρίς την τσάντα μου, αφού εκεί θα κάνω εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που έκανα στο σχολείο. Θα ασχοληθώ με άλλα πράγματα που μου αρέσουν επίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα διαβάσω κάτι άλλο. Διαβάζουμε πάρα πολύ εξωσχολικά βιβλία, γι' αυτό και στην ανάγνωση βγήκαμε πρώτοι με απόσταση από το δεύτερο, ενώ εσείς όπως άκουσα πιάσατε «πάτο».

Υστερόγραφο
Όπως θα κατάλαβες, η επιτυχία μας είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων. Όπως μας λέει και ο δάσκαλος μας, ο Καουρισμάκι, «η εκπαίδευση δε γίνεται ποτέ μέσα σε ένα πολιτικό και- πολιτισμικό κενό. Είναι συστατικό κομμάτι του συνόλου της κοινωνίας, όπου δάσκαλοι, γονείς, μαθητές και πολιτεία συμβάλουν κατά τον ίδιο βαθμό». Η δασκάλα μας μάλιστα, η Κεκόνεν, μας λέει ότι «συμμετοχή στην παιδεία μας έχουν η οικογένεια και η γειτονιά, το κοινωνικό περιβάλλον, δηλαδή η κοινωνία με τις αξίες και τα πρότυπα της, ο δεδομένος χώρος και χρόνος, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι νόμοι και τα ΜΜΕ με τις απόψεις και εικόνες που μεταδίδουν».
Γι' αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που δεν αντιγράφεται από κάποιους ειδικούς. Μάλλον θα πρέπει να ανοίξετε έναν πανεθνικό διάλογο, όπου θα συμμετέχουν όλοι και φυσικά κι εσείς τα παιδιά και όχι μόνο κάποιοι «ειδικοί». Το σημειώνω, γιατί άκουσα ότι θα έρθουν στο σχολείο μας κάποιοι «ειδικοί» από την Ελλάδα για να μελετήσουν το σύστημα μας. Φοβάμαι ότι θα δουν ό,τι τους βολεύει.
Χωρίς την κινητοποίηση και τη βούληση ολόκληρης της κοινωνίας σας, δεν νομίζω πως θα πετύχετε κάτι. Νομίζω πως το σύστημα μας είναι πολύ απλό, τόσο απλό, που μόνο άνθρωποι δημιουργικοί ή παιδιά μπορούν ποτέ να το φανταστούν και να το εφαρμόσουν και όχι γραφειοκράτες που θα στείλετε να το μελετήσουν. Πρόσφατα, μαζί με τους γονείς μου παρακολουθήσαμε μια μαγνητοφωνημένη Ομιλία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από ένα καθηγητή από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης, τον Symour Papert, ο οποίος μας είπε:
«Όλα τα συστήματα είναι κουτά. Εμείς νομίζουμε ότι τα συστήματα είναι έξυπνα. Πολύ σπάνια όμως τα συστήματα μπορούν να δουν αυτό που συμβαίνει κάτω από τη μύτη τους. Ένα σύστημα, από τη στιγμή που μπαίνει στη λογική της συντήρησης, από τη στιγμή που εναντιώνεται στο άνοιγμα του μυαλού και στην ιδέα της αλλαγής, αρέσκεται να πιστεύει στην ίδια του την προπαγάνδα, στις ιστορίες που ουσιαστικά μόνο του δημιουργεί... Μια κραταιά γραφειοκρατία μπορεί να έχει όλες τις πληροφορίες αλλά λόγω έλλειψης ευελιξίας και καθαρής σκέψης να μην μπορεί να αντιδράσει και να καθορίσει τα γεγονότα».
Νομίζω πως θα συμφωνήσεις, γι' αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;
Είμαι πολύ περίεργος να μάθω πως είναι το δικό σας σύστημα και πως περνάτε την ημέρα σας.
Με ρώτησες πόσο έχει σ' εμάς το τελευταίο μοντέλο της NOKIA, και το Touareg της VW, ειλικρινά δεν ξέρω γιατί δεν έχω κινητό και ο μπαμπάς μου έχει ένα παλιό τζιπ, διότι εμείς στη Φινλανδία έχουμε χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων. Πάντως, το καλοκαίρι που ήμουν στη Ρόδο, είδα πολλά πανάκριβα τζιπ και σκέφτηκα πως μάλλον θα τα χρειάζονται για να πηγαίνουν για σαφάρι στη Σαχάρα, διότι το νησί δεν έχει και τόσους πολλούς δρόμους.
Λοιπόν φίλε μου, «Kiitos» (ευχαριστώ) για το σήμα του «Ολυμπιακού» που μου έστειλες, της αγαπημένης σου ομάδας όπως μου λες, δυστυχώς δεν την γνωρίζω. Ελπίζω με αυτό να μη σε στενοχώρησα, αλλά οφείλω να σου πω, πως με το ποδόσφαιρο δεν τα πάω και τόσο καλά.
Στον ελεύθερο χρόνο μου προτιμάω να πάω στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, να σερφάρω λίγο στο Ιντερνέτ, να πάω για σκι ή πατινάζ στον πάγο με τους φίλους μου και τις λίγες ώρες την εβδομάδα που βλέπω τηλεόραση, προτιμάω να δω κανένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία σας και άλλες μακρινές χώρες, που δεν έχω πάει. Όπως άκουσα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, είμαστε η χώρα με τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη. Ξέχασα, δε, να σου πω ότι εκτός της σχολικής, σε κάθε γειτονιά μας υπάρχει μια δημόσια βιβλιοθήκη και δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει μια δανειστική ταυτότητα βιβλίων ή σύνδεση με το ιντερνέτ.
Φίλε μου, σου εύχομαι καλή επιτυχία και κουράγιο. Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μπορούσε να επιλέξει το τόπο γέννησης του.

Φιλικά, Markus Bootsarb

20 σχόλια:

  1. Είναι αλήθεια, δεν μπορείς να επιλέξεις τον τόπο της γέννησής σου, είναι ομως ντροπή να έχεις γεννηθεί στην κοιτίδα του Πολιτισμού, να είσαι Ελληνας και να κάνεις ο,τι περνά από το χέρι σου για να κάνεις την χώρα σου οσο χειρότερη μπορείς....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δείτε μια ωραία εκπομπή, του Παύλου Τσίμα (μπορεί και πριν από δυο χρόνια) με μια μαθήτρια στην Ελλάδα κι ένα μαθητή από Φινλανδία κι ας μη συγκρίνετε, γιατί θα βγείτε στο Σύνταγμα ... http://www.youtube.com/watch?v=RtcAPxh-NQs&feature=related

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος12/4/11 18:08

    Το μεγαλείο της εποχής μας, είναι οτι ο κάθε ρομαντικός π@π@ρολόγος, μπορεί μέσα από το blog του να παρουσιάζει δήθεν επιστολές, δήθεν μαρτυρίες και δήθεν ειδήσεις που δεν μπορεί να τσεκάρει κανένας. Πολύ φυσιολογική συνομιλία μεταξύ 'φίλων' το παραπάνω κειμενάκι... περαστικά στους ευκολόπιστους που τώρα κουνάνε την κεφάλα τους... "Είδες οι Φινλανδοί... πολύ μπροστά". Φιλαράκο το κειμενό σου δε διαφέρει σε τίποτε από μια παρουσίαση Ferrari σε περιοδικό αυτοκινήτου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αχ βρε... "Ανώνυμε" "φιλαράκο", εμείς πάντως οι ρομαντικοί π@π@ρολόγοι, σε ευχαριστούμε για τον χρόνο που αφιέρωσες, ώστε να ασχοληθείς με το "δήθεν κειμενάκι που δεν μπορεί να τσεκάρει κανένας". Αν έχεις λίγο ακόμα χρόνο, ρίξε μια ματιά στην πιο πάνω ανάρτηση, του papalagi. Περαστικά μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος13/4/11 01:15

    http://www.arxaiologia.gr/assets/media/PDFofIssues/2278.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος13/4/11 20:13

    Ego otan hmoun mikros k phgaina diakopes de thimomoun ta tzipakia p eblepa . oute kan ta koitousa .. Ego otan hmoun mikros epaiza mpala stis alanes ... ego otan hmoun mikros de skeftika pote na sygkrino dyo xores metaksy tous .. k ego p asxoloume k me to internet k blepo TV den iksera oti h filandia einai h xora me thn xamhloterh thletheash .. mpravo mpravo .. Otan sas ta leei ena paidi sas aggizoun ? otan ta leei o papandreou k o kathe papandreou tous brizete ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος15/4/11 22:20

    ολο βλακειες και ξενομανιες. Γι αυτο φτασαμε εδω που φτασαμε.
    ΣΥΝΕΛΘΕΤΕ ΚΑΙ ΠΑΨΤΕ ΝΑ ΘΕΟΠΟΙΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ, ΛΙΓΗ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΠΙΑ ΔΕΝ ΒΛΑΠΤΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος16/4/11 00:07

    Εχετε χασει μου φαινεται την μπαλα μερικοι απο εσας.. πατε καμια βολτα στα λυκεια και τα γυμνασια και δειτε οτι πλεον ο μαγκας ειναι αυτος που κανει τσιγαρο , μαυρο , πινει αλκοολ , παει κικ μποξ και δερνει τους συμμαθητες του. Και οι γονεις αυτων των κωλοπαιδων δεν κανουν τιποτα απο το να αδιαφορουν και να μην κανουν τιποτα. Απο την οικογενεια γινεται ενα παιδι τσογλανι και οχι απο το σχολειο. Αν η οικογενεια ειναι σκαρτη , ο πατερας μεθυσος , η μανα ξενομαμιεται και δεν υπαρχει φραγκο στο σπιτι , αυτα τα ιδανικα θα παρουν και τα παιδια. Ο γιος μου λεει καμια φορα οταν βριζω απο τα νευρα μου .. "αφου το λεει ο μπαμπας μου θα το λεω και εγω". Προσπαθω να του δινω τα καλυτερα παραδειγματα αλλα αυτη η γαμημενη η χωρα που ζουμε , προστατευει τους κλεφτες , τα καριολια , τους μπινεδες , τους μπραβους και τους μιζαδορους. οταν βλεπω οτι ο αλλος χεζεται στο ταληρο με τις παρανομιες και εγω εχω βγαλει ζαχαρο απο το αγχος μου αν θα εχει να φαει το παιδι μου αυριο και να μην τιμωρειται κανεις , τοτε θα γινω και εγω λαμογιο και κλεφτης γιατι αυτα τα καριολια με καταντησανε ετσι. ντρεπομαι ειλικρινα που ειμαι ελληνας και χαραμισα 18 μηνες στον στρατο για ενα κρατος ηλιθιων και γελοιων. αν υπηρχε η δυνατοτητα να φυγω θα το εκανα και χεστηκα για τις θαλασσες μας και την Ελλαδαρα μας αν δεν εχω να φαω και πεθανω απο το αγχος μου. Ολα αυτα εχουν σχεση και επιρροη στα παιδια μας , χωρις να το θελουμε όμως. Αν υπάρχει η εξασφάλιση του βίου μας και η τιμωρία των λαμόγιων , φυσικα θα δώσω το παράδειγμα στο παιδί μου για να γίνει καλός άνθρωπος και να διαβαζει , αλλα για ποιό λόγο ? για να πεινασει και να πεθανει στην πείνα? και αυτο που λενε το χρημα πολλοί εμίσησαν την δόξα ουδείς , έχει αντιστραφεί. Χέστηκα για την δόξα αν δεν εχω να φάω. είναι θέμα επιβίωσης πλέον. αξίες και ιδανικά υπάρχουν μόνο στα λόγια. εδω ξεκινάει εμφύλιος πόλεμος μεταξύ μας και εσείς καίγεστε για την παιδεία? ΞΥΠΝΗΣΤΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος17/4/11 00:25

    Ανώνυμε της 12-4-2011, μπράβο, είσαι πολύ έξυπνος, αποκάλυψες τη μεγάλη συνομωσία κατά της ελλάδας. Ολόκληρη επιστολή στήθηκε προκειμένου να δυσφημιστεί η πατρίδα σου. Το θέμα είναι ποια είναι η πατρίδα σου. Σίγουρα όχι η Ελλάδα. Μάλλον για οθωμανικό απομεινάρι σε κόβω, περαστικά σου, εύχομαι να εξαληφθεί κάποια μερα το σιχαμερό ειδος σου για να καθαρίσει αυτός ο οχετός που έχει καταστρέψει αυτή τη χώρα. Σε σιχαίνομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Προτιμάμε τα Ελληνικά & όχι τα greeklish, το χιούμορ & όχι τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος17/4/11 00:48

    nikorkgal
    Αναφέρθηκα στο ειδος που εκπροσωπεί ο σχολιαστής και όχι στον ίδιο τον σχολιαστή. Επομένως, δεν υπάρχουν προσωπικοί χαρακτηρισμοί στο σχόλιό μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Παράκληση, όσοι θέλουν να κρατούν την ανωνυμία τους, ας χρησιμοποιούν κάποιο ψευδώνυμο, για πρακτικούς λόγους. Ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».
    Η αλήθεια είναι ότι από μικρός το όνειρο μου ήταν να οδηγήσω μια Ferrari δυστυχώς δεν τα κατάφερα……….ακόμα, τουλάχιστον τα άρθρα μου για το συγκεκριμένο μοντέλο ας απαλύνουν κάπως τον καημό μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πρέπει να είναι κάποιος ειλικρινά πολύ αδαής, για να μην χρησιμοποιήσω άλλο χαρακτηρισμό για να πιστεψει στην γνησιότητα αυτου του γράμματος. Οποιανου του΄ρχεται κάθεται και γράφει 10 γραμμές και χαίρεται που μπορεί να κάνει ενα δημιουργημα-μουφα να σερφάρει στο ιντερνετ και να καταλήξει στους τοίχους του φέισμπουκ οπου ολοι θα τον συζητάνε. Μα είμαστε σοβαροι ρε παιδιά;; Γράμμα Φιλανδου σε Ελληνα; Πρεπει να μιλάμε για IQ κάτω του ραδικιού αν κάποιος πιστεύει οτι αυτό γράφτηκε απο "Φιλανδο μαθητη!!!" Γέλασα παλι αποψε!!!!!!!! χαχαχααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δυστυχώς για κάποιους εδώ μέσα, ανώμυμους, όλα όσα αναφέρονται στο γράμμα αυτό, ακόμη και αν ίσως είναι κατασκευασμένο είναι αληθινά...και πριν μπείτε σε αφορισμούς για την ξενομανία κ.λ.π., σκεφτείτε την πραγματικότητα της ελληνικής εκπαίδευσης και την παραμικρή πιθανότητα όλα όσα αναφέρονται να είναι αληθινά(που είναι και είναι διασταυρωμένο!). Τότε ποια είναι η θέση μας; Ως έθνος με ιστορία μεγάλη που μας δίνει το "δικαίωμα" να ξαπλώνουμε αραχτοί στις δάφνες μας χωρίς να κάνουμε τίποτε για το σήμερα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος21/4/11 14:53

    Girl with a pearl earing σε παραπέμπω στο σχόλιο του ανώμυμου 17/4/2011 00:27.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ένας άπιστος Θωμάς...13/5/11 22:27

    Ας δούμε ορισμένα θεματάκια από το άρθρο για να δούμε αν είναι ή δεν είναι στημένο (ΕΥΠ ή ΥΠΔΒΜΘ δε γνωρίζω).
    1. Πότε γράφτηκε το γράμμα; από όσο γνωρίζω ο Papert έχει εγκεφαλικό και δεν κινείται εύκολα, ούτε μπορεί να μιλήσει με άνεση. Αρκεί μία αναζήτηση στη wikipedia.
    2. Το γράμμα ξεκινά με ενοχοποίηση του Έλληνα. Εμείς είμαστε 1οι (2οι λέει η wikipedia) και εσείς χάλια. Άρα, πρόσεξε, ό,τι γράψω είναι από κάποιον ανώτερο, έστω και αν αυτός ΘΑ πάει Λύκειο, δηλαδή είναι 14-15 ετών.
    3. Αναφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα και αναφέρεται σε πολυτεχνεία. Τα πολυτεχνεία είναι τα δικά μας ΤΕΙ και όχι αντίστοιχα των δικών μας πολυτεχνείων. Τα πανεπιστήμια που αναφέρει είναι αντίστοιχα των δικών μας Σχολών, δηλαδή Φιλοσοφική Σχολή, Σχολή Θετ. Επιστημών κτλ και όχι αντίστοιχα δικών μας Τμημάτων ή ολόκληρων παν/μιων. Αυτό να το έχουμε υπόψη μας. Αρκεί ένα διάβασμα στη wikipedia για τη Φινλανδία.
    4. Έχουν 5 περιόδους των 6 εβδομάδων, δηλαδή έτος 30 εβδομάδων. Εμείς έχουμε 2 τετράμηνα των 14 εβδομάδων + 2 εβδομάδες εξετάσεις = 30 εβδομάδες, δηλαδή ακριβώς τα ίδια. Στην πράξη, αυτοί έχουν (το γράφει παρακάτω) 1 εβδομάδα εξετάσεις σε κάθε περίοδο των 6 εβδομάδων, άρα από τις 30 εβδομάδες τους, οι 5 είναι εξετάσεις και οι 25 μάθημα σε σύγκριση με τις 28 δικές μας.
    5. Αναφέρει ότι δεν υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία πράγμα ψευδές. Καταρχάς, ΟΛΑ τα σχολεία ξεκίνησαν ως ιδιωτικά και τώρα είναι στους Δήμους στις κατώτερες βαθμίδες (Δημοτικό, Γυμνάσιο). Τα πραγματικά ιδιωτικά υπάρχουν και σε αυτά πηγαίνει το 3% του πληθυσμού σύμφωνα με τη wikipedia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ένας άπιστος Θωμάς...13/5/11 22:28

    6. Μετά το μάθημα έχουν ενισχυτική διδασκαλία για τους αδύναμους μαθητές, άρα φροντιστηριακά μαθήματα, θεσμός που στην Ελλάδα καταργήθηκε και αφέθηκε στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
    7. Το θέμα των χρημάτων και τις δωρεάν παιδείας δεν είναι ακριβώς έτσι πως παρουσιάζεται. Δωρεάν είναι η Β/θμια, αλλά στην Γ/θμια έχουν μία μορφή κουπονιών, όπως θέλουν να περάσουν κι εδώ.
    8. Γίνεται εκτενής σχολιασμός των "αλλοδαπών" για να μας βάλουν στην πολυπολιτισμικότητα, αλλά στη μη υποχρεωτική εκπαίδευση οι ξένοι είναι μόνο το 3% (βλ. wikipedia και πάλι).
    9. Κοιτάμε ποια δουλειά μας αρέσει και όχι το χρήμα. Το μόνο σωστό και αληθές.
    10. Γράφει παρακάτω: οι δάσκαλοι παίρνουν χειρότερους μισθούς από Γαλλία και Γερμανία (γιατί δεν κάνει σύγκριση με Ελλάδα), αλλά δουλεύουν πολύ και γι' αυτό καταλήγουμε στο (1), δηλαδή να είμαστε 1οι. Εξήγηση για όσους δεν ξέρουν από προπαγάνδα: δεν είναι ότι οι δάσκαλοί σας δεν πληρώνονται (και οι δικοί μας δεν παίρνουν πολλά) και γι' αυτό δεν αποδίδουν (και οι Γάλλοι/Γερμανοί πληρώνονται, αλλά δεν αποδίδουν). Είναι απλά άχρηστοι και γι' αυτό να μη ζητάνε και πολλά πολλά.
    11. Κακή παιδεία = διαφθορά = δε φταίνε οι πολιτικοί, αλλά οι δάσκαλοι για τη διαφθορά και θέλουν και χρήματα;
    12. Πετάει και μία μπούρδα του "Πλάτωνα" για να ψαρέψει κανέναν ελληνάρα, αλλά αυτό που γράφει είναι πολύ νεοταξίτικο για να έχει γραφτεί από Πλάτωνα. Περιμένω κάποιος να κάνει βιβλιγραφική αναφορά για να το βρω.
    13. Γράφουμε ένα: το πρωί δεν έχει προσευχές κτλ, ούτε εκδηλώσεις και εθνικές επετείους = μην κάνετε κι εσείς τα ίδια. Ωραία προπαγάνδα για να ξεχάσουμε πατρίδα και θρησκεία (αν και το τελευταίο δε με ενοχλεί και τόσο).
    14. Ο δάσκαλος στην αίθουσα έχει έναν Η/Υ και δε γίνεται ΚΑΜΙΑ αναφορά για πληροφορική στα σχολεία στη χώρα με 99% διείσδυση του γρήγορου διαδικτύου. Μήπως γιατί εμείς κόψαμε το μάθημα πληροφορικής από τα σχολεία;
    15. Μαθητής άρρωστος = ο δάσκαλος υποχρεωτικά του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Για πληρωμή όμως καμιά αναφορά; Για ωράρια των καθηγητών σε σχέση με Ελλάδα;
    16. Η αναφορά για φαγητό στο σχολείο περνάει γρήγορα-γρήγορα και αναφέρεται ότι το μάθημα τελειώνει στις 16:00, άρα μεγαλώστε κι εσείς τα ωράριά σας. Καλή η προπαγάνδα.
    17. Εξετάσεις χωρίς καθηγητές μπροστά, γιατί κανείς δεν αντιγράφει. Άρα, εμείς είμαστε ηθικοί, εσείς όχι, τα θέματά μας θέλουν κριτική σκέψη και όχι αποστήθιση και σκονάκια (λες και οι ασκήσεις αλλάζουν). Υποστηρίζουμε όπως και νωρίτερα την "ερευνητική εργασία", αλλά φυσικά, χωρίς Η/Υ στο σχολείο, μην ξοδευτούμε κιόλας. Θα γράψουμε παρακάτω για βιβλιοθήκες και κόντρα βιβλιοθήκες και το διαδίκτυο το έχουν όλοι και δε γράφουμε τίποτε άλλο γιατί μπορεί να ζητήσετε κι εσείς τα ίδια.
    18. Στη συνέχεια, γίνεται πρόταση για παν-εθνικό διάλογο, και όχι να μιλήσουν οι ειδικοί, γιατί μπορεί να μας ξεφύγει και κανένας. Άλλωστε, οι δημοκρατία απαιτεί να έχουν γνώμη όλοι, αλλά αυτό θα το εξηγήσουμε και πιο κάτω.
    19. Πετάμε την κουβέντα του papert (αν την είπε αυτός - περιμένω βιβλιγραφική αναφορά) για να δώσουμε κύρος στο σύστημα που ακολουθούμε εμείς και να υποβαθμίσουμε το δικό σας που το έχουν βγάλει ειδικοί.
    20. Στην επιλογή Δντη και δασκάλων μετέχουν οι γονείς, δηλαδή η κοινωνική λογοδοσία που υποστηρίζει η Υπουργός μας. Τι ωραία που μας κάθισε και αυτό. Τυχαίο; δε νομίζω...
    21. Εγώ, δεν έχω κινητό, ο πατέρας μου δεν έχει καλό αμάξι, ο δάσκαλος άστα να πάνε, αλλά είμαστε καλύτεροι. Έχουμε Nokia, αλλά κινητά όχι, υπολογιστές στο σχολείο όχι. Μόνο στο σπίτι έχουμε διαδίκτυο, ενώ στο σχολείο έχουμε έναν (1) Η/Υ σε κάθε αίθουσα, οπότε μη λέτε μπούρδες για την πληροφορική και ζητάτε και εργαστήρια.
    22. Στον ελεύθερο χρόνο μου πηγαίνω στη βιβλιοθήκη ενώ εσείς δεν ξέρετε ανάγνωση (κατανόηση κειμένου έπρεπε να γράψει, αλλά έκανε μετάφραση ακριβώς τη λέξη του κριτηρίου ο Ταγματάρχης, οπότε δεν ήξερε πώς να το αποδώσει στα ελληνικά). Εμείς, ούτε με ποδόσφαιρο δεν ασχολούμαστε, ούτε TV βλέπουμε. Μόνο ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε, διαβάζουμε ΙΕΕΕ τα βράδια και πολλά λογοτεχνικά βιβλία σε σχέση με εσάς που είστε τραγικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. http://www.physics4u.gr/articles/2004/finlandeducation.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή