Πέμπτη, 7 Απριλίου 2011

Μια ιστορία για δύο βότσαλα. Η διαφορά μεταξύ λογικών σκέψεων & επαγωγικών(=πλάγιων) σκέψεων.

Μια κινέζικη ιστορία, για δύο βότσαλα.
Η διαφορά μεταξύ λογικών σκέψεων & επαγωγικών(=πλάγιων) σκέψεων.

Υπήρχε μια φορά σ' ένα μικρό χωριό ένας γεωργός που χρωστούσε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό σε ένα άσχημο γέρο & έφθανε ο καιρός να τα επιστρέψει.
Ο αγρότης είχε μια πολύ όμορφη κόρη την όποια λιγουρευόταν ο γέρο κατεργάρης & έτσι του πρότεινε μια συμφωνία.
Του είπε ότι θα ακυρώσει το χρέος αν θα μπορούσε να παντρευτεί την κόρη του.
Ο αγρότης & η κόρη του ένοιωσαν αηδία για την πρόταση αυτή.
Ο γέρο κατεργάρης τους είπε ότι η τύχη θα έπρεπε να αποφασίσει για το αποτέλεσμα.
Αυτός τους είπε: Θα βάλω δύο βότσαλα ένα μαύρο & ένα λευκό σε ένα άδειο πουγκί, & η κόρη θα πρέπει να τραβήξει, χωρίς να κοιτάξει, ένα από τα δύο βότσαλα.
1) Αν αυτή βγάλει το μαύρο, πρέπει να με παντρευτεί, & το χρέος προς τον πατέρα της σβήνεται.
2) Αν αυτή βγάλει το άσπρο βότσαλο, αυτή δεν με παντρεύετε & το χρέος επίσης, διαγράφεται.
3) Αν αρνηθεί να επιλέξει ένα βότσαλο, ο πατέρας της θα πάει στη φυλακή.
Καθώς μιλούσε ο γέρο κατεργάρης πήγε μπροστά & πηρέ δυο βότσαλα.
Η κόρη όμως που είχε κοφτερή ματιά, είδε πως πήρε δυο μαύρα βότσαλα &
σηκώνοντας τα, τα είχε βάλει μέσα στο πουγκί, αλλά δεν είπε τίποτα.
Ο παλιοδανειστής ζήτησε από την κόρη να επιλέξει ένα βότσαλο μέσα από το πουγκί.
Η συζήτηση γινόταν στο δρόμο μπροστά από το σπίτι του γεωργού & ο δρόμος ήταν όλος στρωμένος με βότσαλα.
-Φαντάσου για μια στιγμή τι θα έκανες εσύ. Τι θα προτείνεις στη κόρη να κάνει;
Αν αναλύσουμε την κατάσταση, υπάρχουν 3 δυνατότητες:
1) Η κόρη αρνείται να πάρει ένα βότσαλο.
2) Η κόρη βγάζει & τα δυο βότσαλα αποκαλύπτοντας ότι ο παλιό δανειστής τους εξαπάτησε.
3) Η κόρη παίρνει ένα μαύρο βότσαλο & θυσιάζετε, παντρεύεται τον γέρο κάνοντας πως δεν κατάλαβε & σώζει τον πατέρα της απ τη φυλακή.
-Σκέψου για μια στιγμή την όλη κατάσταση.
Αυτή η ιστορία θέλει να τονίσει ένα σημείο.
Τη διαφορά μεταξύ λογικής σκέψης & της λεγόμενης επαγωγικής (=πλάγιας) σκέψης.
Το δίλημμα της κόρη δεν μπορεί να επιλυθεί με δίκαιο τρόπο με την παραδοσιακή λογική.
Σκεφτείτε τις συνέπειες καθεμιάς από τις τρεις πιθανές επιλογές.
-Λοιπόν, τι θα κάνατε;
Εδώ είναι, τι η νεαρή γυναίκα έκανε:
Έβαλε το χέρι της στο πουγκί, διάλεξε ένα βότσαλο & δήθεν αδέξια, της έπεσε στο έδαφος.
Προτού να μπορέσει να προσδιοριστεί αν ήταν μαύρο ή άσπρο, αναμειγνύεται με τ’ άλλα χαλίκια στο έδαφος.
Αχ! Αμάν! Εγώ είμαι σίγουρα αδέξια, δήλωσε η νεαρή γυναίκα.
Αλλά δεν έχει σημασία: θα βγάλουμε το άλλο βότσαλο που έμεινε.
Έτσι θα βρούμε πιο από τα δυο βότσαλα είχα πάρει, δεν νομίζετε;
Δεδομένου ότι το δεύτερο βότσαλο ήταν μαύρο, το πρώτο έπρεπε να είναι λευκό.
Ο παλιό δανειστής δεν τόλμησε να ανακοινώσει την εξαπάτησή του.
Η νεαρή γυναίκα μεταμόρφωσε μια φαινομενικά αδιέξοδη κατάσταση, σε ένα καλό τέλος.
-Ηθικό Δίδαγμα:
Μια λύση υπάρχει για τα περισσότερα προβλήματα, είναι απλώς ότι δεν ξέρουμε πάντα, πώς να εξετάζουμε όλες τις οπτικές γωνίες του προβλήματος.
(από e-mail)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου